Comunicat davant l’acord de Govern al Principat pel que fa l’augment d’hores de castellà a l’escola primària.Des del Sindicat d’Estudiants dels Països Catalans (SEPC) volem manifestar el nostre posicionament crític davant la decisió del Govern català de delegar la decisió d’aplicar la tercera hora de castellà a les direccions dels centres educatius. El SEPC considera que l’acord impulsat pel conseller Maragall representa una presa de pèl ja que simplement es renta les mans davant l’evident (...)
Comunicat davant l’acord de Govern al Principat pel que
fa l’augment d’hores de castellà a l’escola primària.
Des del Sindicat d’Estudiants dels Països Catalans (SEPC) volem manifestar el nostre posicionament crític davant la decisió del Govern català de delegar la decisió d’aplicar la tercera hora de castellà a les direccions dels centres educatius. El SEPC considera que l’acord impulsat pel conseller Maragall representa una presa de pèl ja que simplement es renta les mans davant l’evident problema del català a les aules i continua qüestionant el model d’escola nacional, en llengua i continguts, que el SEPC defensa.
És en aquesta línia que des del SEPC considerem que:
- Gràcies a la pressió del món educatiu i en concret de la “Campanya pel català a l’escola” (en la qual el SEPC participa activament) i també als interessos partidistes d’ERC i el PSC, el Govern ha modificat la seva postura inicial d’acceptar la tercer hora de castellà cegament. Tot i així, el canvi és, efectivament, una enganyifa: el govern evita prendre responsabilitats en aquest tema que perjudica, òbviament, el procés de normalització del català mitjançant l’escola.
- La manca de concreció del decret i del seu desplegament en els centres educatius fan que l’entrada del castellà a les aules de primària continuï sent un perill real. El bilingüisme i la manca de mesures específiques per a garantir que la llengua catalana sigui realment la vehicular a les escoles i als instituts, fan que el català estigui en una situació greu. Les notes de la selectivitat en la matèria de Llengua i Literatura catalanes o les últimes enquestes sobre l’ús de la llengua als centres educatius són només dos exemples que ens poden servir per a constatar-ho.
- El decret és un intent del govern tripartit català d’intentar donar una imatge d’administració catalanista després dels resultats de les eleccions municipals. Tot això, sense tenir en compte cap model pedagògic, ni la protecció de la llengua catalana com a objectiu polític de l’administració.
- La proposta pot esdevenir un precedent perillós de submissió política en matèria d’ensenyament.
Per tot això, des del SEPC demanem:
- Que la comunitat educativa continuï atenta a futurs canvis o concrecions del decret per tal de mantenir una capacitat crítica i mobilitzadora amb l’horitzó de la defensa del model d’escola catalana, en continguts i llengua, pública i de qualitat, en els centres educatius catalans.
- Que en cas que definitivament es posi en pràctica l’acord, les direccions dels centres estiguin a l’alçada de les circumstàncies, i per tant no realitzin demandes d’ampliació d’hores de castellà ni les autoritzin d’esquenes als estudis pedagògics i la comunitat científica en general.
- Que el govern català, format per PSC-ERC-ICV-EUiA, es comprometi de forma pública i clara, més enllà de les necessitats electorals partidistes, en la defensa del model d’ensenyament en català i concreti, a través de polítiques i decrets, la presència del català com a única llengua vehicular a tots els centres educatius del Principat. No podem deixar la llengua a les escoles ni tampoc ens els altres centres d’ensenyament a una mà invisible, ja que seria fomentar el procés de minorització a la qual el català està abocat. És un aspecte prou important com perquè els partits que governen facin un pas endavant i assegurin la nostra llengua als centres educatius.
Aquí estudiem, aquí decidim. Defensem l’ensenyament català!
Sindicat d’Estudiants dels Països Catalans (SEPC)
Barcelona, 11 de juny de 2007
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada