Amb l'inici del nou any, els transports públics d’arreu del país han patit un increment generalitzat. Aquesta pujada generalitzada del transport públic català ha afectat des dels preus dels taxis, que per exemple a Lleida s’han incrementat fins a un 6’3%, fins als transports mes bàsics com l’autobús, que ha experimentat increments d’un 11’7% a Lleida, un 4’34% a Tortosa o un 3’8% a Barcelona. El metro, amb creixements d’un 4’1%. Els abonaments de l’àrea metropolitana de Barcelona han assolit també forts creixements com un 4’35% de la T-10 o bé un 5,41% del bitllet senzill de dues zones, i a València d’un 3’1% en l’abonament d’autobús i un 4’27% en l’abonament de metro. A més, la RENFE ha augmentat un 4% el preu dels bitllets de rodalies i regionals tant al País Valencià com al Principat.
Un augment dels preus del transport públic suposa una despesa important per a l'economia domèstica d'aquells estudiants que bé resideixen en zones allunyades del seu centre d’estudis, casos dels veïns de barris com El Secà de Sant Pere de Lleida o viles com Sant Cugat del Vallès respecte als seus centres de secundària etcètera que cada dia necessiten utilitzar el transport públic per poder arribar a l'institut o facultat on estudien, com també per tots els estudiants de la UAB, que resideixen a Barcelona, donada la llunyania de la universitat respecte la ciutat, o els estudiants que resideixen a pobles propers a les capitals que també necessiten utilitzar quotidianament el transport públic per arribar fins l'institut o facultat on estudien.
Des del SEPC – Sindicat d'Estudiants dels Països Catalans lamentem aquest augment de preus del transport a tot el país, ja que el fet de que molts estudiants que hagin de fer us del transport públic per poder per arribar als seus centres educatius i exercir el seu dret a l'educació, lligat a la contínua pujada de preus del transport públic fan que els estudiants catalans hagin de suportar un important despesa per exercir allò que està garantit a totes les lleis, una educació pública universal.
També lamentem la pèssima qualitat dels transports públics, casos com l’avaria d’un tren de la RENFE de la línia Barcelona-Puigcerdà entre les estacions de La Molina i Alp, i va deixar dues hores i mitja als passatgers dins el tren, com l’esvoranc de Bellvitge, com els incomptables retards del servei de rodalies de Barcelona, la manca d'una línia entre Gandia (La Safor) i Dènia (Marina Alta), l'aturada del funcionament del ferrocarril entre Benissa (Marina Alta) i Altea (Marina Baixa), el desastrós funcionament del metro de Palma, la poca inversió en trens a les illes o la manca de comunicació pública de qualitat entre la Catalunya Sud i la Nord són alguns dels exemples que posen de manifest la crítica manca d’inversió en el transport públic català.
Exigim, per tant, tant a les respectives institucions com als diferents ajuntaments, l'abaratiment d'aquests serveis, i un major finançament públic que comporti la millora de la qualitat i seguretat del transport públic per evitar més incidents i promoure'n el seu ús.
Països Catalans, 4 de gener del 2008
SEPC - Sindicat d'Estudiants dels Països Catalans.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada