18 de maig de 2007

Comunicat davant de la Trobada de Ministres Europeus d’Educació a Londres.

Bandera d’Europa.A continuació podeu llegir el comunicat del SEPC davant la Trobada de Ministres Europeus d'Educació a Londres. També trobareu la crida a la mobilització que varem realitzar per la ocasió amb d’altres organitzacions estudiantils del continent europeu, i fotografies d’algunes de les activitats (encartellades, performances, pancartes, accions simbòliques...) dutes a terme als centres d’ensenyament dels Països Catalans amb l'objectiu de sensibilitzar la comunitat universitària i visualitzar el nostre rebuig al rumb que està prenen el model universitari europeu.


ATUREM LA MERCANTILITZACIÓ DE LA UNIVERSITAT!

Ahir, dia 16 de maig, va començar a Londres la cinquena conferència biennal, en la qual els ministres d'educació i diferents organismes supraestatals pretenen fer un pas més en la consolidació d'aquest procés neoliberal que és l'Espai Europeu d'Ensenyament Superior (EEES). En aquesta reunió, els responsables de la nostra precarietat avaluaran l'aplicació del procés als diferents estats que han signat les anteriors declaracions i aprofundiran en unes determinades qüestions sobre les quals no podem restar indiferents. Per això, des del Sindicat d'Estudiants dels Països Catalans (SEPC), volem denunciar un cop més tot el que s'amaga darrere d'aquest procés.

Des de ja fa un temps, estem començant a notar els efectes perversos de l'EEES, uns efectes que sempre hem denunciat, motiu pel qual els rectorats i institucions sempre ens havien titllat d'alarmistes. Així doncs, molts estudiants veuen que és impossible compaginar els estudis amb la feina i que les beques continuen essent insuficients, amb la qual cosa hi ha cada vegada més gent que es replanteja l'accés o la continuïtat a la universitat per motius econòmics.

En aquesta reunió diuen que es començarà a tractar la ‘dimensió social’ del procés (és simptomàtic que aquest tema no es tracti fins a la cinquena conferència), tot i així, sembla que per ells ‘dimensió social’ vol dir promoure al màxim un mercat europeu d'educació, una demanda cabdal del món empresarial (o de la societat, com acostumen a dir), la resta són tot paraules boniques que mai es concreten en res.

Altres punts que es tractaran són la consolidació dels sistema de crèdits ECTS, l'aprenentatge al llarg de la vida o la capacitació dels estudiants de grau en les competències i destreses que demanen les empreses. Aquests punts, lluny de millorar l'ensenyament superior i fer-lo més accessible, van encaminats a preparar els estudiants pel ritme frenètic i la inestabilitat que es trobaran al mercat laboral, alhora que serveixen perquè molts no puguin accedir als postgraus i arribin al món laboral amb una titulació molt menor.

A l'Estat espanyol l'aprovació de la reforma de la LOU continua afavorint la competència entre universitats en lloc d'afavorir la col•laboració i, gràcies al sistema de finançament competitiu, fan que es vegin obligades a recórrer a la inversió privada si volen poder obtenir més recursos públics; d'aquesta manera es deixa via lliure a les empreses privades perquè puguin fer i desfer en les universitats públiques al seu gust. Aquest fet, com ja ha passat a altres països europeus, servirà perquè les empreses condicionin els continguts de graus i postgraus, dirigeixin la investigació i es quedin amb les patents dels descobriments fets amb fons públics.

Un dels altres problemes del finançament competitiu, que a l'Estat francès hem pogut palpar en primera persona a la Universitat de Perpinyà, és la creació d'universitats de primera, de segona i de tercera categoria. En aquest sentit universitats com la Universitat de Lleida, la Universitat Jaume I de Castelló o la mateixa Universitat de les Illes Balears podrien quedar marginades en benefici d'altres més grans com ja ha passat a la Universitat nord-catalana, s’accentua així la desvinculació de les universitats amb el territori.

A més a més, la visió mercantil i el fet que els Països Catalans no tinguem veu pròpia han dut a entendre la llengua catalana com quelcom negatiu en ser considerada un impediment pel bon funcionament del mercat, i, gràcies també a una manca de polítiques fermes en matèria de normalització lingüística en el món universitari i acadèmic, el català no és en cap universitat del país una llengua de ple dret i en molts indrets és una llengua descaradament de segona o fins i tot testimonial. Amb la construcció de l'EEES el català a les aules va en retrocés.

Davant de tots aquests atacs a l'educació superior, nosaltres romandrem units i coordinats. Així doncs, espais com el Fòrum Europeu d'Estudiants són essencials per poder combatre aquesta reforma. Volem deixar clar a tots els polítics i empresaris, que des del SEPC mai deixarem de lluitar contra la mercantilització de l'ensenyament.

SI ELLS NO S'ATUREN, NOSALTRES TAMPOC!


Sindicat d'Estudiants dels Països Catalans
Països Catalans, 17 de maig de 2007