22 de juny de 2007

La Plataforma pel Català a l’Escola considera que el nou Decret d’Educació dificultarà el model d’escola catalana.

La Plataforma pel Català a l’Escola considera que el nou Decret d’Educació dificultarà el model d’escola catalana.La plataforma Pel Català a l'Escola va afirmar ahir en roda de premsa a la seu d'Òmnium Cultural que el nou decret d'educació aprovat per la Generalitat de Catalunya -a conseqüència del decret d'ensenyaments mínims imposat pel govern espanyol- pot dificultar el model d'escola catalana en llengua i continguts. Al seu parer, això es produeix perquè el nou decret posa sobre la taula la possibilitat que els centres imparteixin llengües d'àrees no lingüístiques en castellà o altres llengües.

La plataforma creu que d'aquesta manera s'ofereix "cobertura legal d'allò que ja era pràctica habitual".
La plataforma també ha celebrat, de tota manera, que la immersió lingüística estigui finalment als programes de Secundària, una novetat del nou decret. I és que la plataforma vol ressaltar que "amb l'actual model s'ha demostrat que el coneixement de la llengua castellana entre els estudiants catalans és igual o fins i tot superior al de la resta de l'Estat". Per això destaquen que "la llengua minoritzada del país és el català" i que s'hi ha de donar cobertura "sense que això hagi d'anar en detriment de cap altra llengua". La plataforma també va afirmar que el redactat no és prou precís, i deixa "masses fronts oberts". Per la plataforma "el Departament deixa molt sols els professors d'aquest país amb l'aplicació d'aquest Decret".

Roda de premsa a la seu d’Òmnium Cultural.



A continuació podeu llegir el manifest per l'ocasió de la plataforma Pel Català a l'Escola:



Davant l'acord dels partits de Govern que ha resultat en l'anomenat Decret Maragall, les entitats adherides a la Plataforma pel Català a l'Escola volen expressar el seu posicionament de la manera següent:


1. Celebrem que s'hagi aconseguit la immersió lingüística a secundària. Esperem que es compleixi aquest difícil comprimís i que el Departament hi destini proa eines per al seu desenvolupament.

2. Valorem positivament que la famosa tercera hora de castellà ja no sigui obligatòria, però manifestem la nostra preocupació perquè per primera vegada, i tal com indica literalment l'esborrany d'instruccions d'inici de curs fet públic, "els centres podran impartir continguts d'àrees no lingüístiques en castellà o en una llengua estrangera".

3. En aquest sentit, la Plataforma pel Català a l'Escola NO va en contra de cap llengua, sinó que recorda que un possible augment d'hores de castellà està pedagògicament injustificat tal com avalen els informes del Consell Superior d'Avaluació del Sistema Educatiu i que, per tant, els continguts d'àrees no lingüístiques en castellà podrien anar en detriment de la llengua catalana, socialment més dèbil

4. Alertem sobre l'argument que defensa el decret adduint que representa "la cobertura legal d'allò que ja era pràctica habitual". És precisament aquesta pràctica habitual, és a dir, l'aplicació real de la legislació i l'ús real del català a les aules, allò que ha estat precari en molts casos i el que s'ha d'abordar amb coratge

5. La Plataforma pel Català a l'Escola renova el seu compromís per fer possible una escola catalana en llengua i continguts i vetllarà perquè la llengua comuna de tots no reculi a les aules. Així mateix, és conscient que l'escola és només un dels àmbits d'ús que cal assegurar per a la llengua catalana, però que perd la raó de ser si no s'avança amb fermesa en d'altres contextos.
Per tot això,

6. Reclamem el lliure desplegament de la capacitat normativa de la Generalitat tal com l'Estatut recull.

7. Fem una crida a renovar el consens a favor del català com a llengua d'ensenyament i aprenentatge i com a eina de cohesió social, i a rebutjar mesures que no garanteixin l'escola catalana de qualitat que tots volem.



Països Catalans, juny de 2007