I és que si ens aproximem a les realitat de les universitats amb els canvis que es produeixen i es produiran si no els aturem abans, veurem que tot plegat és la punta de l’iceberg de l’ensenyament que el neoliberalisme i, més concretament, l’OMC han projectat i que a casa a nostra es veu amb lleis com la LOU, la LUC, la LEC al Principat o la LAU francesa. El Procés de Bolonya, per tant, és l’exemple més contundent de la mercantilització de l’ensenyament, de l’entrada de les empreses en el món de l’educació. I és que no cal recordar que el pastís que hi ha en joc amb la liberalització de l’ensenyament és, a nivell mundial, més gran que el que mou la indústria de l’automòbil.
Per concretar com es produeix aquesta evolució, cal parlar de la divisió entre graus i postgraus que es farà a partir d’ara. Els primers, de quatre anys de durada, seran els encarregats de formar professionals precaris amb competències genèriques com l’anglès o l’informàtica i pocs continguts de fons de les branques del coneixement. Els segons, per la seva banda, caracteritzats pel seu preu elevat, la manca de recursos públics, l’abandó del català com a llengua de docència, la reducció de places… seran els que dotaran les futures generacions, aquelles que hi puguin accedir és clar, dels continguts necessaris per a les feines més qualificades. Un model, per tant, que aposta per estudiants de primera i de segona, universitats de primera i segona, on els postgraus i el finançament vingui del mercat, de les empreses i dels bancs. Un model que aposta definitivament per enfocar els continguts cap al vessant professional del que necessiten les empreses i abandona la funció pública que havia adquirit en l’últim segle. Una universitat on la cultura i la llengua catalanes, així com la construcció acadèmica, social i cultural dels Països Catalans no arriba ni tan sols a ser un objectiu formal, ja no parlem real. Una universitat, doncs, on el món privat té la paella pel mànec i els estudiants han de recórrer als crèdits bancaris per pagar-se la formació. Quina seria la resposta si el funcionament fos el mateix a l’escola primària?
Si agafem els arguments dels defensors d’aquesta transformació els resultats no difereixen gaire. Ells, els rectors, governants i empresaris, sempre parlen d’una suposada renovació pedagògica i de l’homologació dels títols catalans (a l’hora de la veritat espanyols o francesos) a la resta d’Europa. Ara bé, si analitzem el que succeeix, la renovació pedagògica no és tal ja que la reducció de grups i l’autonomia de l’estudiant s’acaben convertint en un ofec continuat que desincentiva l’aprenentatge i l’homologació de títols queda en entredit a causa de la mà invisible del mercat que condueix a consolidar definitivament el model d’universitats de primer, segon i tercer nivell, model en què les primeres obtenen la majoria dels recursos i les altres els toca espavilar-se.
Tots aquests arguments són els que han repetit i reiterat el moviment estudiantil català els darrers anys. Uns arguments que comparteixen arreu d’Europa molts col·lectius d’estudiants i que, a poc a poc, han aconseguit també aglutinar part del professorat, especialment aquell amb una situació laboral més precària. Són els arguments que han legitimitat també les mobilitzacions i tancades a la Universitat de Perpinyà, a la Universitat de Barcelona o, més recentment, a la Universitat Autònoma de Barcelona. Els arguments hi són i a les universitats estan guanyant terreny. Ara només cal que entre totes i tots treballem dia a dia per aturar aquest maleït procés i comencem un autèntic procés popular i democràtic per decidir quin ha de ser el futur de les universitats dels Països Catalans.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada