16 de gener del 2008

El Sindicat d’Estudiants dels Països Catalans (SEPC) convoca vaga general el proper 14 de febrer per rebutjar la LEC

El Sindicat d’Estudiants dels Països Catalans (SEPC), organització estudiantil amb major presència als instituts, crida a la vaga general d’estudiants de secundària del Principat el proper 14 de febrer per mostrar el rebuig de tota la comunitat educativa a la proposta de Llei d’Educació de Catalunya d’Ernest Maragall. Com ja han fet altres agents educatius, el SEPC considera que la proposta de LEC significa un pas més en la privatització de l’ensenyament obligatori, un atac directe a la ja fràgil democràcia dels centres així com una agressió de tota regla al model públic d’ensenyament.
El proper 14 de febrer, els estudiants de Catalunya sortiran al carrer al costat dels mestres i professors perquè davant les agressions de la Conselleria cal que responguem amb fermesa i convenciment. La proposta de LEC de Maragall és un atac al model d’escola pública ja que permet i promou que actors privats, entre d’altres empreses lucratives, entrin a decidir sobre el funcionament dels centres d’ensenyament. La LEC també atorga més poders a les direccions dels centres debilitant així la ja minsa democràcia dels centres i creant models jerarquitzats i presidencialistes, allunyats de la necessitat de buscar espais educatius realment participatius. La llei, que vol conduir el sistema educatiu cap a la gestió privada i l’externalització dels serveis, és també un perill tant per la regulació laboral dels professors com per determinats drets estudiantils.
És per aquests motius i perquè el SEPC lluita per un model d’escola pública íntegrament pública que inclogui tots els tipus d’ensenyaments amb la finalitat d’integrar i no de segregar que els estudiants sortirem al carrer el proper 14 de febrer. Perquè volem gestió pública i centres participatius. Perquè cal més inversió pública i perquè no es pot permetre que l’escola concertada sigui equivalent a la pública. Perquè volem un ensenyament per a tots i totes.

Aturem la LEC. No a la Privatització

Convocatòries del SEPC: Barcelona, Girona, Lleida, Tarragona i Tortosa

D'aqui poc anunciarem les convocatories!

+Info: www.sepc.cat

tortosa@sepc.cat

11 de gener del 2008

Valoracions i reflexions del SEPC sobre la Llei d’Educació de Catalunya (LEC)

El passat 16 de novembre el conseller d'Educació, Ernest Maragall, presentava les bases del que vol ser la futura Llei d'Educació de Catalunya, és a dir, una llei que regularà tot l'ensenyament no universitari del Principat. Tot i ser una llei tan important pel sistema educatiu català, aquestes bases han estat tant mal fetes que han aconseguit el rebuig de tots els sindicats de professors, de les associacions de pares i de les d'estudiants. Com a Sindicat d'Estudiants dels Països Catalans, no podem ser deixar de criticar una llei que, tal i com a passat amb el procés de Bolonya, tendeix a la privatització de l'ensenyament, en aquest cas, el no universitari.

En línies generals, podem dividir aquesta llei en cinc punts: majors autonomia dels centres educatius, augment del poder de les direccions dels centres, avaluació del professorat i dels centres, més reconeixements a la concertada i municipalització de l'ensenyament no universitari. Totes aquestes mesures, segons la introducció del document, van encaminades a l'excel·lència i a l'equitat, però el cert és que tal i com s'exposen, portaran una major fractura social i una disminució de la qualitat.

PUNTS CRÍTICS DE LA LLEI

En paraules textuals del document de les bases: “també es podria obrir la possibilitat de gestió de centres de titularitat pública a entitats cooperatives i sense ànim de lucre o a equips de professionals”. És a dir, aprofita les cooperatives impulsades fa un temps en centres on volien fer innovació pedagògica, per colar que aquests puguin ser gestionat per grups de professionals amb “un projecte definit”, sense especificar quina és la professió d'aquest.

Si seguim llegint, veiem que la llei defensa un augment clar de l'autonomia de les centres: “L’autonomia dels centres educatius es considera un dels elements fonamentals per possibilitar la millora dels seus resultats i per fer un ús més eficient dels recursos destinats al servei educatiu públic.” A sobre considera que els centres actualment no saben administrar el recursos i que per això tenen problemes, no serà que no tenen prou recursos?

Tot seguit detalla que els centres han de tenir capacitat de decidir sobre els aspectes de gestió, econòmics i de recursos humans. Això està encarat clarament a importar els sistema de gestió privada a l'educació pública, un fet que arreu on s'ha aplicat ha fet augment la fractura social i el fracàs escolar de les classes més empobrides. A més a més, sumat al que diu la resta de la llei suposa la voluntat d'obrir la porta a la privatització de l'ensenyament no universitari català:

Desregularització de la situació del professorat. La llei pretén que els centres puguin decidir sobre el professorat que volen tenir, això suposarà d'una banda la desregularització de les condicions laborals del professorat, així com la possibilitat de crear centres la primera i de segona categoria, ja que els millors professors podran anar als centres amb un millor pla pedagògic.

Externalització de serveis. En paraules textuals, en centres tindran “la facultat de contractar serveis necessaris i més adequats per als objectius que s'hagin marcat”. És evident, doncs, que la Generalitat pretén delegar en l'empresa privada serveis necessaris per els centres, això xoca frontalment amb la idea d'ensenyament públic que sempre hem defensat.

Més poder a les direccions. L'augment de l'autonomia suposarà també un augment del poder de les direccions del centres que, segons la llei, han de ser “competents, professionals, formades, estables, reconegudes i amb capacitat de prendre decisions”. Tot fa pensar que la creació de direccions especialitzades (recordem que pot ser que siguin externes) farà disminuir la capacitat del consell escolar i del claustre de professor de resoldre els conflictes i de tirar endavant els centres conjuntament. No es pot pretendre que els estudiants, els professors i els pares se sentin identificats amb els centres si no hi poden participar.

Un altra punt crític de la llei és que cada centre podrà definir les normes de convivència i aplicar-les d'acord amb els criteris pedagògics que els regeixin. Aquest fet, tenint en compte com seran les futures direccions de centres, pot desembocar, en molt centres, en un paquet de mesures restrictives que limitin la llibertat dels estudiants (com ja estem veien que passa a altres indrets de l'Estat). Cal destacar que la llei farà que les famílies i els alumnes s'hagin de comprometre a respectar aquestes normes si es volen matricular al centre.


Institut d'avaluació i Ordenació Curricular:

D'altra banda, pel que fa a l'avaluació del professorat i dels centres, la llei preveu la creació de l'Institut d'Avaluació i Ordenació Curricular (IAOC). Aquest institut serà l’òrgan extern encarregat d'avaluar la qualitat dels centres i del professorat, tot i que no s'especifica qui el formarà. La presència d'aquest institut sumat als sistemes de promoció que s'esmenten a la llei, no fan més que fomentar la competència entre els professors i els centres enlloc de fomentar la col·laboració entre ells. Aquesta competència que pot ser útil en una empresa privada, no podrà ser mai en el mon educatiu, on la col·laboració entre professors és la base del desenvolupament pedagògic.

L'IAOC també serà l'encarregat de proposar els currículums i de revisar-los quan calgui. Cal que totes les propostes de currículum es facin tenint en compte el marc dels Països Catalans, la seva història i la seva cultura. És indispensable que els Països Catalans tinguem un currículum propi, degut a que tenim una realitat diferenciada dels Estats espanyol i francès.


Més reconeixement a l'escola concertada:

La llei, lluny d'apostar fortament per l'escola pública, reconeix l’escola privada concertada com un element més del “Servei Públic d'Educació” i parla d'augmentar la concertació de centre per la de fer la planificació de l'oferta educativa. A més a més, en aquest planificació diu que hi constaran tots els centres educatius privats sostinguts amb fons públics, és a dir, a l'hora de veure a quins llocs fan falta nous centres o un augment de les places es tindrà en compte de presència de centre concertats, sense tenir en compte que la ideologia d'aquests pot distar molt del que hauria de reflectir l'educació pública.


CONCLUSIÓ

Ens trobem davant d'una llei que serà clau en el futur de l'ensenyament a casa nostra i que ara per ara és una agressió frontal al model d'ensenyament públic que sempre hem defensat. L'augment de la privatització, la presència de direccions tancades en comptes de democràtiques i participatives, la competència entre el professorat, la major autonomia dels centres,... son actuacions que en comptes de fomentar l'equitat i la qualitat de l'ensenyament, causaran una major fractura social a la societat. Cal que ens fixem amb els model escandinaus si volem millorar la qualitat i no que ens deixem guiar pel model educatiu britànic o americà i per les directrius de l'OMC.
D'altra banda, una llei com aquesta a de comptar amb la participació de mestres, professor, AMPAs i estudiants, ja que només d'aquesta manera es pot intentar buscar una sortida a l'ensenyament català.

8 de gener del 2008

El SEPC en defensa de l’ensenyament en català

El Sindicat d’Estudiants dels Països Catalans (SEPC), organització estudiantil amb presència a desenes de centres educatius d’arreu del país reitera, davant l’enèsima agressió del Partit Popular a l’ensenyament en català, que la immersió lingüística i l’ús de la llengua catalana com a llengua vehicular en els centres educatius d’arreu dels Països Catalans és l’única forma per aconseguir realment un model educatiu propi, vertebrat territorialment i català.

Des del SEPC creiem que no s’ha de caure en falsos debats i problemàtiques inexistents al nostre país com els que planteja el PP i centrar-nos realment en aconseguir que el model d’ensenyament dels Països Catalans sigui realment català. L’autèntic problema no és el coneixement de la llengua castellana entre els joves dels Països Catalans (les estadístiques demostren que es troba en un nivell similar al de la majoria d’indrets de l’estat espanyol), sinó la incapacitat dels governs autonòmics d’apostar definitivament per un model nacional que giri al voltant, entre d’altres aspectes, de la llengua i la cultura catalanes.

Cal doncs que treballem dia a dia perquè els nostres centres d’ensenyament participin activament en la construcció d’un currículum educatiu únic pels Països Catalans així com per consolidar un ensenyament públic en català perquè la llengua catalana és, encara que alguns no ho vulguin, la llengua d’aprenentatge i de ciència d’aquest país i, evitar d’aquesta manera, les agressions espanyolistes.

De Salses a Guardamar i de Fraga a Maó, el català llengua vehicular als centres d’ensenyament.


Sindicat d’Estudiants dels Països Catalans (SEPC)
Països Catalans, 8 de gener de 2008

4 de gener del 2008

Els estudiants catalans contra l’encariment del transport públic

Amb l'inici del nou any, els transports públics d’arreu del país han patit un increment generalitzat. Aquesta pujada generalitzada del transport públic català ha afectat des dels preus dels taxis, que per exemple a Lleida s’han incrementat fins a un 6’3%, fins als transports mes bàsics com l’autobús, que ha experimentat increments d’un 11’7% a Lleida, un 4’34% a Tortosa o un 3’8% a Barcelona. El metro, amb creixements d’un 4’1%. Els abonaments de l’àrea metropolitana de Barcelona han assolit també forts creixements com un 4’35% de la T-10 o bé un 5,41% del bitllet senzill de dues zones, i a València d’un 3’1% en l’abonament d’autobús i un 4’27% en l’abonament de metro. A més, la RENFE ha augmentat un 4% el preu dels bitllets de rodalies i regionals tant al País Valencià com al Principat.

Un augment dels preus del transport públic suposa una despesa important per a l'economia domèstica d'aquells estudiants que bé resideixen en zones allunyades del seu centre d’estudis, casos dels veïns de barris com El Secà de Sant Pere de Lleida o viles com Sant Cugat del Vallès respecte als seus centres de secundària etcètera que cada dia necessiten utilitzar el transport públic per poder arribar a l'institut o facultat on estudien, com també per tots els estudiants de la UAB, que resideixen a Barcelona, donada la llunyania de la universitat respecte la ciutat, o els estudiants que resideixen a pobles propers a les capitals que també necessiten utilitzar quotidianament el transport públic per arribar fins l'institut o facultat on estudien.

Des del SEPC – Sindicat d'Estudiants dels Països Catalans lamentem aquest augment de preus del transport a tot el país, ja que el fet de que molts estudiants que hagin de fer us del transport públic per poder per arribar als seus centres educatius i exercir el seu dret a l'educació, lligat a la contínua pujada de preus del transport públic fan que els estudiants catalans hagin de suportar un important despesa per exercir allò que està garantit a totes les lleis, una educació pública universal.

També lamentem la pèssima qualitat dels transports públics, casos com l’avaria d’un tren de la RENFE de la línia Barcelona-Puigcerdà entre les estacions de La Molina i Alp, i va deixar dues hores i mitja als passatgers dins el tren, com l’esvoranc de Bellvitge, com els incomptables retards del servei de rodalies de Barcelona, la manca d'una línia entre Gandia (La Safor) i Dènia (Marina Alta), l'aturada del funcionament del ferrocarril entre Benissa (Marina Alta) i Altea (Marina Baixa), el desastrós funcionament del metro de Palma, la poca inversió en trens a les illes o la manca de comunicació pública de qualitat entre la Catalunya Sud i la Nord són alguns dels exemples que posen de manifest la crítica manca d’inversió en el transport públic català.

Exigim, per tant, tant a les respectives institucions com als diferents ajuntaments, l'abaratiment d'aquests serveis, i un major finançament públic que comporti la millora de la qualitat i seguretat del transport públic per evitar més incidents i promoure'n el seu ús.

Països Catalans, 4 de gener del 2008
SEPC - Sindicat d'Estudiants dels Països Catalans.

31 de desembre del 2007

Accio duta a terme per un grup d'estudiants



Aquestes imatges i aquest comunicat a estat enviat per un grup d'estudiants al sepc.



La passada nit del 28 de desembre un grup d'estudiants de les Terres de l'Ebre han decidit prendre la paraula i retirar la bandera espanyola de l'edifici del Departament d'Educació de les Terres de l'Ebre.

Comunicat enviat:

Aquesta bandera espanyola, és una mostra de la feina que ha fet el departament d'Ensenyament; que seguint les directrius del PSOE ha intentat augmentar les dosis d'espanyolisme presents al nostre sistema educatiu, com la tercera hora de Castellà a primària que no sera obligatòria, però tal com indica literalment l'esborrany d'instruccions d'inici de curs fet públic, "els centres podran impartir continguts d'àrees no lingüístiques en castellà o en una llengua estrangera"; Reclamem la capacitat dels representants elegits en els territoris de parla catalana de poder decidir, sense invasions competencials de l’Estat, tot allò que afecta els horaris i currículums en l’aprenentatge de llengües; Reclamen al Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya el compliment integral del model d’escola catalana, tant en l’educació infantil com en l’educació primària i secundària.. Però no és només el PSOE, això no seria possible sense l'ajuda dels seus socis de govern ICV i ERC, o l'ajuda del PP i la passivitat de CiU.

Aquesta acció ha estat realitzada dins la campanya “300 anys d'ocupació, 300 anys de resistència”, ja que el col·lectiu d'estudiants considera que la seva ensenyança ha de ser en català i per tant, no es senten identificats amb la bandera de l'Estat Espanyol.

Nosaltres com a estudiants volem un ensenyament en un marc educatiu català en tots els seus aspectes. Volem assignatures amb un marc nacional, que ens ensenyen la geografia, la història, la demografia... dels Països Catalans, sense fronteres absurdes d'autonomies ni estats estrangers.


ABANS

DESPRÈS












Nota de premsa al Punt:
http://www.vilaweb.cat/www/elpunt/noticia?p_idcmp=2682479

22 de desembre del 2007

El SEPC expressa el seu suport als conductors d’autobusos en vaga de Barcelona

El Sindicat d’Estudiants dels Països Catalans (SEPC) expressa el seu total suport als companys conductors d’autobusos de Barcelona que aquests dies estan en vaga per exigir millores en el transport públic així com la necessitat de tenir dos dies festius cada setmana que treballen.
El Sindicat d'Estudiants dels Països Catalans (SEPC) vol expressar amb el seu suport als vaguistes, la seva voluntat de participar activament en aconseguir les millores necessàries del sistema de transport públic de l’àrea metropolitana de Barcelona, així com de la resta de territori dels Països Catalans, on com ja hem denunciat el SEPC en diverses ocasions la situació és realment precària.
És així com des del SEPC expressem les següents consideracions:
- El SEPC dóna ple suport i se solidaritza amb els conductors d’autobusos en lluita.
- El SEPC entén que la lluita dels conductors d’autobusos forma part de les reivindicacions àmpliament fetes des del moviment estudiantil de millores, tant en qualitat, com en quantitat i en qüestions de tarifes, del sistema de transport públic.
- El SEPC aprofita la situació per criticar el govern tripartit igual com la resta de governs autonòmics no hagin fet cap actuació per atendre la continuada demanda de millores que des dels estudiants i les estudiantes portem fent des de fa anys. No només això, sinó que des del SEPC es considera un autèntic escàndol que any rera any les tarifes del transport públic continuïn pujant per sobre l’IPC i encarint la mobilitat dels ciutadans.
- El SEPC anima al conjunt d’estudiants a col·laborar amb la lluita dels conductors d’autobusos fent un vaga d’usuaris durant aquests dies.
- Per últim, el SEPC es compromet, una vegada més, a seguir portant iniciatives de treball i de lluita per assolir un model de transport públic d’acord amb les necessitats socials dels ciutadans, especialment dels estudiants, així com adequat al territori.

Sindicat d’Estudiants dels Països Catalans, 22 de desembre de 2007
Més informació del conflicte laboral a TMB: http://comitedescansos.blogspot.com

13 de desembre del 2007

Comunicat dels estudiants i de les estudiantes de Filologia Catalana i del SEPC davant el tancament de TV-3 a les comarques del sud del País Valencià

Hui, ens tornem a trobar a la Facultat de Filologia, Traducció i Comunicació de la Universitat de València per denunciar un nou atac a la nostra llengua. Una pràctica molt corrent d’aquest govern valencià que els estudiants de Filologia Catalana hem patit i seguim patint de primera mà: deshomologació de títols, oïdes sordes a les sentències dels tribunals, secessionisme al currículum d’ensenyament a l’ESO... Però aquesta vegada ens concentrem enèrgicament per fer públic el nostre rebuig davant els atacs a la llibertat d’expressió que estem patint al País Valencià.

Ja fa temps que el Partit Popular va iniciar una campanya a fi d’aconseguir el tancament de TV3 amb uns objectius clarament electoralistes. Passat diumenge dia 9, a pocs mesos de les pròximes eleccions generals, el repetidor de la Carrasqueta que emetia la senyal de TV3 al tot el sud del País Valencià fou tancat sense previ avís i de nit, donant a conèixer l’actitud antidemocràtica i covard dels nostres governants. El fet que el tancament es realitzara en aquestes condicions és degut a què la darrera vegada que ho intentaren, la resposta popular va ser tan contundent que no pogueren ni arribar al repetidor.

Com a membres de la comunitat educativa que som, denunciem aquest acte, la finalitat del qual és atacar de nou la llengua i la cultura catalanes i així, apropar-se als sectors més radicals del feixisme anticatalanista -disfressat de valencianisme- de cara a les properes eleccions. Però no es tracta d'un fet aïllat, ni d'una actitud pròpia d'un passat no molt llunyà. L'atac a la pluralitat d'informació i d'expressió, mitjançant la censura per part del Partit Popular al País Valencià el vam poder comprovar quan es donaren les freqüències de la TDT als mitjans propers a aquest partit i deixaren sense llicència canals com InfoTV, una televisió en la nostra llengua i crítica amb la lamentable gestió del Partit Popular dels darrers anys.

Tampoc podem oblidar la part de culpa que tenen la Generalitat de Catalunya i el seu president José Montilla, el ministre d’Indústria Joan Clos i el govern espanyol. Només hauria calgut que el Ministeri d'Indústria s'haguera posicionat a favor de les emissions de TV3 al País Valencià per aturar una decisió, possiblement, fora de la legalitat, com s’assenyala des d'ACPV. Però l'experiència ens torna a demostrar aquests dies que, quan es tracta d'atacar els drets lingüístics i culturals del poble català, tant el Partit Popular com el PSOE (i les seues sucursals PSPV-PSC), s'uneixen còmodament.

No serem nosaltres qui nomenem ací les mancances de la televisió pública principatina, ni les més que evidents mostres de manipulació i infàmia pròpies de la televisió pública valenciana i balear. Hem d'apostar per un espai comunicatiu propi per al nostre país, els Països Catalans, amb mitjans de comunicació públics i de qualitat.
El tancament de TV3 al País Valencià és un episodi de genocidi lingüístic. Per això, des del SEPC, com a eina d'acció estudiantil, encoratjats per les pròpies estudiantes i professores d'aquesta facultat, hem decidit mobilitzar-nos davant aquest nou exemple de persecució política.

Només una resposta contundent de la societat catalana en el seu conjunt, acabarà amb aquest nou atac a la nostra llengua, a la llibertat d'informació i d'expressió.

Estudiants i estudiantes de Filologia Catalana
Sindicat d’Estudiants dels Països Catalans (SEPC)
València, 13 de desembre de 2007